FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Wednesday, June 17, 2009

Tazkirah

Assalamualaikum...
Di sini dengan sukacitanya saya nak berkongsi sedik

it tips yang saya perolehi daripada seorang teman alam maya...Ni mmg saya copy paste..so kalau ada ayat yang tersalah eja ke,tersalah apa2 pun diharap jgn komen apa2 ye..nak kata saya malas pun tak pe..yang penting mesej yang saya nak kongsi anda semua faham sudah lah...Tips ni di ambil daripada tulisan Dr.Fadzilah Kamsah...semoga dapat jdkan panduan dan ilmu buat semua.


Tatacara makan & minum

* Sebelum tidur, maafkan semua orang tak kira siapa ~ InsyaAllah,Allah lipat gandakan rezeki.

* Sebelum tidur, berdoa, depends on apa yang kita hendak ~sepanjang tidur, otak akan generatekan all of our wishes & InsyaAllah, kita akan work towards it (ada semangat) di keesokan harinya.

* Makan buah sebelum breakfast, lunch & dinner ~ ikut Sunnah & dapat pahala & also boleh rujuk kepada pakar pemakanan, vit C dari buah-buahan yang dimakan selepas breakfast, lunch & dinner yang akan diperolehi adalah approaching 0%.

* Jangan minum air semasa sedang makan (breakfast, lunch &dinner).
> >Minum air selepas 15-30 minit selesai makan. Untuk minum, bagi teguk yang pertama sahaja, biarkan air dalam mulut about 10 saat then baru telan. Teguk kedua & seterusnya boleh minum terus ~ sebab air liur ada enzyme yang boleh membunuh kuman dalam pankreas, perut, & so on yang akan dibawa oleh air tegukan pertama.

* Eloknya makan malam sebelum maghrib ~ ikut sunnah Rasullullah makan sebelum maghrib kecuali bulan Ramadhan saja ie masa maghrib), sebab, bagi yang tengah study (or anak-anak), otak akan berfungsi excellently (senang absorb ilmu) around 2 hours selepas makan so, if makan at 8:30pm, around 10:30pm baru start study and most probably hanya boleh bertahan hingga
jam 12 tengah malam saja, jadi, tak banyak yang boleh dipelajari berbanding kalau makan pukul 6:30 (orang Cina take dinner around this hour). Juga, kita tak tidur dalam kekenyangan (yang mana boleh menghindar dari membuat sembahyang malam).

********************************************************

Tatacara di bilik air
* Selepas buang air kecil, berdehem 3x (teran sikit) ~ boleh elak daripada dapat batu karang
* Semasa buang air besar, mengiring sedikit ke kiri ~ ikut sunnah sebab bila mengiring ke kiri, perut akan tekan bladder and senang buang air besar

************************************************************

Tatacara didik anak
* Antara tips untuk dapat anak bijak/genius, ajar anak (atau baby) tidur mengiring ke kanan ~ sebab jantung (yang terletak di sebelah kiri) akan lebih "lapang"/"lega" dan mudah berdegup (perjalanan darah okay) and otak anak akan develop excellently.
* Bagi anak-anak yang dah azalinya active or hyper-active, kurang (or jangan) pakaikan baju warna orange ~ sebab warna ini boleh merangsang secara actifnya tindak tanduk anak (ie. akan lebih nakal), sentiasa bersemangat waja .

**************************************************

Tatacara didik diri sendiri
* Amalkan apa-apa yg baik (juga amalan-amalan baru) selama 21+ plus hari berturut-turut ~ Rasullullah (saw) bersabda, sesuatu amalan yang diamalkan sekitar 21-30 hari, continuously, akan menjadi tabiat and kalau tak, ilmu itu akan mati.
* Buang segala rasa hasad dengki, dendam & lain-lain yang negative ~ emosi-emosi ini akan membenarkan otak release excessive adrenaline, cortisone & toxine yang mana boleh membawa kepada beberapa penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua (tua sebelum waktunya), selalu sakit perut & etc.




Salam Ukhuwah;

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya