FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Monday, February 16, 2009

Buat renungan wanita dan muslimah semua..

1. Wajib bagi seorang isteri:

i. Merendahkan pandangan dan suara di hadapan suaminya.
Keterangan:
Isteri juga perlu menjaga kesantunan di hadapan suaminya. Inilah yang dikatakan merendahkan pandangan. Banyakkanlah menghadiahkan senyuman untuk suami bagi keharmonian rumahtangga. Suami bagi si isteri bak ibarat ibu dan bapa bagi anak-anak. Isteri tidak boleh memarahi suaminya dengan menengkingnya.. isteri boleh nasihati suami dengan hikmah.

ii.Tidak berkhianat terhadap suaminya ketika ketiadaan suaminya, termasuklah hartanya.
Keterangan:
Khianat ini ada banyak caranya, contohnya si isteri membenarkan rakan lelaki sekerjanyamenyentuh kulit tangannya, tak kurang juga mengadakan hubungan cinta atau hubungan sulit. Untuk harta suami pula ialah dengan tidak menjaga pemberian suaminya atau menghargainya.

iii. Menunaikan hajat suaminya (jika diminta oleh suami) biarpun di waktu sibuk atau susah (ditamsilkan oleh Rasulullah SAW, walaupun di atas belakang unta)
Keterangan:
Isteri masa kini ramai yang terpelajar, bahkan ada di antara mereka yang mendakwa suami di mahkamah kerana merogol mereka. Kejadian ini sepatutnya tidak berlaku. Hubungan rumahtangga yang sepatutnya terjalin dengan kasih dan sayang. Ramai isteri seolah-olah merasakan suami tidak mempunyai hak untuk meminta perhubungan kelamin pada bila-bilasuami minta.

iv. Meminta izin suami untuk keluar dari rumah. Kalau keluar rumah tanpa izin suami makasi siteri akan dilaknati malaikat sehinggalah si isteri itu kembali.
Keterangan:
Ibu bapa yang sayangkan anaknya akan segera bertanya dan meminta anak-anaknya memberitahu pergerakan arah tuju anak-anaknya. Begitulah keadaannya si suami.Sesungguhnya duhai si isteri janganlah menafikan martabat suamimu itu.


2 Nabi Muhammad SAW bersabda, maksudnya: " Sunguh-sunguh meminta ampun untuk seorang isteri yang berbakti untuk suaminya iaitu oleh burung-burung di udara, ikan-ikan di dalam air dan malaikat di langit selama si isteri sentiasa berada di dalam keredaan suaminya. Dan sesiapa sahaja di kalangan isteri yang tidak berbakti kepada suaminya, maka ia mendapat laknat dari ALLAH dan malaikat serta semua makhluk di muka bumi."


3. Sesiapa sahaja di kalangan isteri yang bermasam muka di hadapan suaminya, maka dia didalam kemurkaan ALLAH sehingga dia dapat membuatkan suaminya gembira dan meredainya.


4. Saidatina Aishah r.a berkata: "Wahai kaum wanita! Seandainya kamu mengerti kewajipanterhadap suamimu, tentu seorang isteri dari kamu bertindak menyapu debu dari kedua telapakkaki suaminya dengan sebahagian mukanya."


5. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga orang yang tertolak solatnya olehALLAH dan tidak diangkat kebaikan mereka ke langit ialah: i. Hamba yang lari dari tuannya sehinggalah dia kembali. ii. Seorang isteri yang dimurkai oleh suaminya sehinggalah dia dimaafkannya.iii. Orang yang mabuk sehinggalah dia sedar kembali."


6. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Jika seorang isteri berkata kepadasuaminya 'Tidak pernah aku melihat kebaikanmu sama sekali', maka hancur leburlah pahalaamal kebajikannya". Keterangan: Maksud hadith ini ialah jika seorang isteri memperkecilkan usaha baik suaminya dalam memberi nafkah, melayan baik atau memberi makan, minum, pakaian, maka hilanglah segala pahala amal kebajikan si isteri.


7. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa saja seorang isteri yang memintacerai daripada suaminya tanpa sebab-sebab yang memerlukan, maka haramlah bau syurgakeatasnya." Keterangan: Hal ini biasa terjadi bagi isteri yang sudah tidak berminat lagi kepada suaminya.Kecualilah atas sebab tidak dapat menjalankan kewajipan terhadap suaminya yang dikhuatiri suaminya akan terkecewa.


8. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya ALLAH tidak melihat kepada seorang isteri yang tidak bersyukur (berterima kasih) kepada suaminya" Keterangan: Hal ini terjadi biasanya untuk suami yang menggunakan wang si isteri dengan keredaan isterinya, tetapi kemudiannya diungkiti. Ada juga isteri yang tidak sedar diri diuntung, sentiasa merasakan dirinya yang melakukan pengorbanan yang besar terhadap keluarga, walhal pengorbanan dan kesusahan suami tidak pernah dihargai.


9. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Urusan pertama yang ditanyai kepada para isteri pada hari kaimat nanti ialah solatnya dan mengenai urusan suaminya (adakah diamelaksanakan tanggung jawab serta kewajipannya terhadap suaminya atau tidak)


10. Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud: "Empat perempuan yang berada di Nerakaialah:

i. Perempuan yang jahat mulutnya terhadap suaminya. Jika suaminya tiada di rumah dia tidak menjaga dirinya dan jika suaminya bersamanya dia akan memakinya.

ii.Perempuan yang memaksa suaminya memberinya apa yang suaminya tidak mampu mengadakannya.

iii. Perempuan yang tidak menjaga auratnya dari kaum lelaki dan memperlihatkan perhiasankecantikannya (untuk menarik orang melihatnya).

iv. Perempuan yang tidak tahu tujuan hidup kecuali makan, minum, bersuka-suka dan tidur.Dia juga tidak mahu berbakti kepada ALLAH, Rasul-Nya dan suaminya jika dia bersuami." Keterangan:Seorang perempuan yang bersifat dengan sifat-sifat ini akan dilaknati kecualilah dia bertaubat.


11. Al Hakim bercerita bahawa seorang perempuan berkata kepada Nabi Muhamad SAW:"Sesungguhnya putera bapa saudaraku melamarku. Oleh itu berilah peringatan kepadaku apakewajipan seorang isteri terhadap suaminya, kalau kewajipan itu sesuatu yang mampu akujalankan, maka aku bersedia dikahwinkan." Maka baginda bersabda yang bermaksud: "Kalau mengalir darah dan nanah dari kedua lubang hidung suamimu dan dia (si isteri) menjilatnya, maka itu pun belum dianggap menjalankankewajipan terhadap suaminya. Seandainya diperbolehkan untuk manusia bersujud kepadamanusia lain, tentunya aku perintahkan seorang isteri untuk sujud kepada suaminya." Berkatalah perempuan itu: "Demi ALLAH yang menutuskan tuan, aku tidak akan berkahwinselagi dunia ini masih ada"


12. Imam Tabrani menceritakan bahawa seorang isteri tidak dianggap menjalankan kewajipanterhadap ALLAH sehinggalah dia menjalankan kewajipan terhadap suaminya. Seandainyasuaminya meminta untuk digauli sedangkan dia si isteri berada di atas belakang unta makatidaklah dia si isteri boleh menolaknya.


13. Seorang isteri hendaklah menyedari bahawa seorang suami bagi si isteri adalah bagai ayah bagi anak. Ini adalah kerana ketaatan seorang anak kepada ayahnya adalah wajib danbegitulah jua isteri untuk suami. Seorang suami pula tidak wajib mentaati isterinya.


14. Menjadi pendorong serta penasihat kepada suami dalam segenap hal tanpa merasa kecilhati jika saranannya tidak dipersetujui.


15. Memahami perkara-perkara yang digemari dan dibenci oleh suaminya.


16. Melakukan segala perbuatan yang boleh menyenangkan hati suaminya.


17. Sentiasa menambahkan serta mendalami ilmu agama serta mengamalkannya.


18. Nabi Muhamad SAW bersabda kepada Saidatina Fatimah (anaknya) yang bermaksud: "Ya Fatimah, apabila seorang wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotongkan misainya dan mengeratkan kukunya, Maka ALLAH akan memberinya minum dari air syurga yang mengalir di sungai-sungainya dan diringankan ALLAH baginya Sakaratul Maut dan akandidapati kuburannya menjadi sebuah taman yang indah dari taman-taman syurga"


19. Sentiasa menyediakan air di sisi suami. Selama mana berbuat demikian, selama itulahakan didoakan keampunan baginya oleh para malaikat.


20. Memasak mengikut selera atau kesukaan suami. Keterangan: Masalah ini selalu timbul bagi Suami dan Isteri yang berasal dari negeri yang berlainan.


21. Menampal (menjahit) baju atau pakaian suami yang koyak.


22. Mengikut keperluan dan kemahuan suami dalam masa bergurau senda, seperti memicit,megipas dan lain lain.................

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya