FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Friday, April 17, 2009

Sekadar Renungan,

Sekadar Renungan

Hadith qudsi yang diriwayatkan dari Abu Dzar Radhiyallahu'anhu dari Nabi Shallallahu'alaihi wasallam, sebagaimana yang diriwayatkan dari Allah Subahanahu wa Ta'ala, bahawa
Dia berfirman:


"Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku mengharamkan kezaliman atas diriKu dan menjadikannya haram di antara kamu. Maka janganlah kamu saling berbuat kezaliman. Wahai hamba-hambaKu, kamu semua sesat, kecuali orang-orang yang Aku beri petunjuk. Maka mintalah petunjuk kepadaKu, nescaya Aku akan memberi petunjuk kepadamu. Wahai hamba-hambaKu, kamu semua dalam keadaan telanjang, kecuali orang yang Aku beri pakaian. Maka mintalah pakaian kepadaKu, nescaya Aku akan memberi pakaian kepadamu. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu berbuat dosa pada malam dan siang hari, tetapi Aku bersedia mengampuni semua dosa-dosamu. Maka pohonlah keampunankepadaKu, nescaya Aku akan mengampunimu. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnnya kamu tidak akan dapat memudharatkan Ku sehingga kamu dapat memberikan mudharat kepadaKu, dan kamu tidak akan dapat memanfaatkanKu sehingga kamu dapat memberi manfaat kepadaKu. Wahai hamba-hambaKu, seandainya orang yang pertama dan orang yang terakhir di antara kamu, manusia dan jin di antara kamu, semuanya memiliki hati sebagaimana yang dimiliki oleh orang yang paling bertaqwa di antara kamu, maka itu tidak akan menambah sesuatu pun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu, seandainya orang yang pertamadan orang yang terakhir di antara kamu, manusia dan jin di antara kamu, semuanya memiliki hati yang sebagaimana yang dimiliki oleh orang yang paling derhaka di antara kamu, maka itu tidak akan mengurangi sesuatu pun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu, seandainya orang yang pertama dan orang yang terakhir diantara kamu, manusia atau jin di antara kamu, semuanya berdiri di satu hamparan, lalu mereka memohon kepadaKu dan Aku memberikan kepada setiap orang apa yang dipohonnya, maka itu tidak akan mengurangi apa yang ada di sisiKu kecuali seperti berkurangnya jarum jika dimasukkan ke dalam lautan. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya ini adalah amal-amal kamu. Aku telah mencatatnya untuk kamu dan memberi balasan kepadamu mengikut amalan-amalan itu. Barangsiapa memperolehi sesuatu yang baik, maka hendaklah dia memuji Allah. Dan barangsiapa memperolehi selain itu, maka janganlah dia mencela selain dirinya sendiri
."


Masya'Allah, terpegun aku seketika setelah membaca ayat ini. Terdetik di dalam hati ku berkata "Ingin aku berkongsi kepada semua pembaca yang beragama Islam". Semoga dengan demikian, matlamat utama kita mentaati Allah Subhanahu wa Ta'ala adalah untuk melaksanakan perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Disamping manfaatnya kembali kepada diri muslim itu sendiri, samada kepada kesihatan jasad, kesucian jiwa mahupun keredhaan di bawah naungan ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya