FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Wednesday, October 20, 2010

MENOPOS TAPI ANGGUN



Dr. Alice Prethima


SEKALI pandang, wajahnya seperti baru berumur awal 30-an. Hakikatnya, pengasas Dr. Alice Total Wellness Specialist dan Alice Anti-Aging Clinic, telah melalui pra-menopaus.

Mengamati wajah Dr. Alice Prethima, keanjalan kulitnya terserlah, selain bersih dan bertenaga. Malah, bentuk badannya tidak seperti orang berusia setengah abad.

Sempena Hari Menopaus Sedunia yang disambut 10 Oktober lalu, Dr. Alice tidak keberatan berkongsi pengalamannya melalui detik awal menopaus.

Wanita berusia 50 tahun itu mengakui kesihatan dan kecantikan menjadi keutamaan.

Berbeza dengan wanita lain, beliau bekerja kuat untuk melalui menopaus dengan tenang.

“Dengan bekerja kuat, kita akan lupa sejenak yang kita melalui usia emas ini. Pada masa yang sama, jangan lupa bersenam, jaga pemakanan dan mengambil suplemen,” ungkap Dr. Alice.

Mengakui tempoh menopaus sangat genting bagi setiap wanita, beliau berfikiran optimis apabila perubahan hormon pada dirinya dimulai dengan kitaran haid yang tidak menentu.

“Saya menyedari perubahan itu apabila darah haid mula berkurangan, rasa sakit ketika haid dan kitaran mula tidak menentu. Jika dulu kita akan haid selama tujuh hari tetapi sekarang tidak. Pra-menopaus mungkin berlaku,” ujarnya.

Tindakan awal

Apabila menyedari simptom itu, Dr. Alice mula mengambil tindakan awal. Sejak sepuluh tahun lalu, dia mula mengambil langkah pencegahan. Pemeriksaan awal amat penting untuk mengetahui keadaan hormon, toksin, anti oksida dan keperluan vitamin dalam badan.

Walaupun usia semakin lanjut, dia juga tidak mengabaikan berat badan.

“Saya memang gemarkan tauhu, buah-buahan, kacang dan salad. Makanan ini banyak membantu saya menjaga berat badan dan mengawal lemak.

‘‘Ini kerana kalau kita hendak bersenam pada usia emas, kita perlu mengikut kemampuan. Misalnya kita tidak boleh berjoging setiap hari seperti orang muda. Aktiviti mengeluarkan peluh penting untuk menguatkan otot dan tulang wanita,” katanya.

Sokongan keluarga juga amat penting untuk wanita melalui zaman menopaus. Beliau memberitahu, mereka perlu dibantu untuk memberi sokongan kepada emosi.

Akhirnya, Dr. Alice menyarankan wanita seusianya mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang, senaman yang sesuai dan gaya hidup yang betul merupakan penyelesaian terbaik. Selain itu, beliau turut menyediakan pemeriksaan kesihatan khusus untuk wanita di semua cawangan kliniknya.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Menopaus Malaysia, Dr. Ho Choon Moy berkata, ramai wanita tertekan ketika melalui tempoh tersebut.

“Kurangnya pengetahuan mengenai menopaus menyebabkan terdapat ramai wanita yang terpaksa mengorbankan kehidupan normal mereka serta memberi kesan kepada hubungan suami isteri,” kata nya dalam seminar anjuran Persatuan Menopos Malaysia bertemakan ‘Memperkasa Masa yang Indah’.

Pengalaman beliau merawat wanita menopaus menunjukkan ada kalangan mereka yang melalui detik-detik itu enggan keluar rumah atau berjalan jauh hanya kerana masalah hilang kawalan pundi kencing atau urine incontinence (UI). Sedangkan masalah yang timbul itu boleh diselesaikan dengan rawatan sewajarnya dan tidak perlu berpanjangan hingga menjejaskan kualiti hidup mereka.

Untuk maklumat lanjut mengenai aktiviti-aktiviti yang akan dianjurkan oleh Persatuan Menopos Malaysia, layari www.mms.org.my


http://www.utusan.com.my

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya