FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Tuesday, May 26, 2009

Rahsia Sehat DiDapur Anda

Pernahkah kita dengar pesan orang tua-tua perihal dapur? Ada yang berpendapat dapur seelok-eloknya terlindung daripada pandangan semasa kita melangkah masuk melalui pintu depan.
Image
Dapur yang kemas
Image
Nyaman mata kalau tersusun rapi.


Pasal apa agaknya? Kalau difikir sekali imbas agaknya kerana tidak elok pemandangan kalau dapur kita dilihat semasa ada tetamu.

Manalah tahu kut-kut ada tetamu yang cerewet dan tak lalu minum kalau kelihatan dapur kita sedikit berkecah atau tidak tersusun kemas.

Tidak elok juga pemandangan kalau anak dara yang sedang memasak di dapur dilihat pula oleh tetamu. Elok sungguh kalau ruang dapur kita tertutup.

Bagi rumah besar mungkin tak ada masalah nak menutup ruang dapur. Tapi bagaimana pula dengan apartment yang selalunya ruang dapurnya terbuka? Pandai-pandailah menyusunnya.

Bagi yang percaya kepada feng shui, susun letak ruang dapur juga diambil kira. Kononnya ada kaitan dengan kesihatan. Dapur dikatakan punca kesihatan. Betullah, kalau kita memasak masakan berkhasiat akan sihatlah badan kita, kan?
 
Pengamal feng shui juga mengharamkan  dapur terlalu dekat dengan pintu depan atau pintu belakang kerana energi akan mudah hilang semasa kita memasak.

Makanan yang kita makan memberikan tenaga, maka makanan haruslah disediakan dalam suasana yang baik dan bersih. Prinsipnya mudah, kalau nak makanan berkhasiat mestilah menjaga kebersihan.

Tip susun letak dapur yang baik
Image
Berselerak dan sakit mata memandang.


Untuk memastikan penyediaan makanan dalam keadaan sempurna, dapur harus memiliki kecerahan lampu mencukupi, tidak terlalu malap. Kalau lampu terang kita akan mudah nampak kotoran pada sayuran dan sebagainya.  

Untuk ketenangan semasa di dapur, janganlah hias dapur terlalu sarat. Cukuplah sekadar hiasan ringkas dan mencukupi keperluan.

Bahagian memotong seeloknya biarlah di bahagian penjuru. Mungkin ia boleh mengelak kemalangan kalau ada lebih seorang di dapur.

Bunga segar juga boleh memberi tenaga selain mencantikkan ruang dapur kita. Jadi hiaslah dapur dengan bunga hidup di atas meja atau pun di mana-mana sudut yang sesuai.

Pemilihan warna juga memainkan peranan dalam membangkitkan rasa nyaman di dapur. Jadi pilihlah warna yang sesuai dengan anda. Ada pendapat mengatakan warna kuning sangat sesuai sebagai warna dapur. Kalau pilih kuning biarlah yang tidak terlalu terang. Kuning butter mungkin lebih sempurna. 

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya