FOLLOWERS

SEBELUM TU TINGGALKAN JEJAK DULU NANTI BOLEH SAYA IKUT!!!

KAWAN2 SAYA

Tuesday, May 26, 2009

Hubungan Sejenis Di Zaman Nabi Luth


MENURUT ahli sejarah, Nabi Luth ialah anak saudara kepada Nabi Ibrahim. Baginda telah berdakwah bersama-sama dengan Nabi Ibrahim sebelum diperintahkan oleh Allah untuk pergi ke Sodom.

Baginda tinggal bersama-sama dengan kaumnya di Sodom sambil menyeru mereka untuk menyembah Allah dan meninggalkan segala perbuatan yang jahat.

Kehidupan penduduk Sodom penuh dengan dosa dan maksiat. Mereka berlumba-lumba mengerjakan kejahatan seperti merompak, membunuh dan menganiayai orang lain. Salah satu kejahatan mereka yang terkutuk adalah melakukan hubungan sesama jenis. Isteri Nabi Luth sendiri turut menderhaka dan menyokong perbuatan keji kaumnya.

Mereka hidup dalam keadaan begitu hinggalah berpuluh-puluh tahun lamanya. Kejahatan dan kemungkaran mereka bukan berkurangan tetapi semakin menjadi-jadi. Kerosakan yang dibuat oleh kaum Luth sangat hebat.


Allah SubhanAllah Wa Taala. telah memerintahkan Nabi Luth untuk membimbing kaumnya supaya menyembah Allah dan beriman kepada-Nya. Dengan segera Nabi Luth pergi menemui kaum baginda untuk mengajak mereka meninggalkan perbuatan yang keji itu.

“Sesungguhnya aku ialah rasul utusan Allah SubhanAllah Wa Taala.. Hendaklah kamu semua takut dengan kemurkaan Allah. Sesungguhnya kamu semua daripada golongan lelaki yang melepaskan nafsu kamu kepada lelaki lain, bukannya kepada wanita. Sesungguhnya kamu ialah kaum yang melampaui batas,” kata Nabi Luth kepada kaumnya.

Akan tetapi kaumnya itu tidak mengendahkan seruan dan peringatan baginda. Walau bagaimanapun, Nabi Luth tidak berputus asa. Baginda terus-menerus memberikan nasihat dan peringatan kepada kaumnya.


Namun, kaumnya itu tidak mengendahkan peringatan dan nasihat baginda malah mereka memarahi dan mengejek segala seruan yang disampaikan oleh Nabi Luth. Mereka mencari jalan supaya nabi Luth tidak lagi mengulangi seruannya.

Mereka juga menentang dakwah dan kebenaran yang disampaikan oleh Nabi Luth. Kaum Nabi Luth benar-benar telah sesat.

“Wahai kaumku, sesungguhnya kamu telah melakukan perbuatan keji yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun daripada penduduk alam ini sebelum kamu,” seru Nabi Luth kepada kaumnya dengan penuh kesabaran.

Mereka sama sekali tidak menghiraukan nasihat yang diberikan oleh Nabi Luth. Mereka menganggap Nabi Luth dan para pengikutnya sebagai golongan yang berpura-pura untuk menunjukkan kesucian hidup mereka. Mereka berazam untuk menghalau Nabi Luth dan para pengikutnya agar perbuatan keji mereka tidak lagi dibantah atau ditentang.


Nabi Luth meminta kaumnya bertaubat. Baginda menceritakan tentang azab Allah yang bakal ditimpakan kepada mereka yang melanggar perintah Allah serta melakukan perbuatan yang keji. Walau bagaimanapun, peringatan daripada Nabi Luth tetap tidak dipedulikan oleh kaumnya yang telah hilang pedoman.

Mereka tergamak mencabar Nabi Luth agar berdoa supaya Allah mendatangkan azab kepada mereka.

“Datangkanlah kepada kami azab daripada orang-orang yang benar,” jawab kaumnya dengan bongkak.

Nabi Luth berserah diri kepada Allah SubhanAllah Wa Taala.. Baginda telah berusaha memimpin kaumnya ke jalan yang benar tetapi tidak berhasil.

0 comments:

Post a Comment

HINGGA 2MARCH2011

HINGGA 1FEB2011

AWARD FOLLOWER

AWARD FOLLOWER ZON2U

YATSYATI.COM

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

~ BISIKAN HATI HAMBANYA ~

Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan ..
Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku...-

BLOGLARIAN

HINGGA 26DIS2010

FOLLOWER AWARD NORGADIS

Create your own banner at mybannermaker.com!

ADD BLOG GIVEAWAY

 

Template by Maya